Witam na zajęciach muzykoterapii
Dzisiejsze zajęcia oparte będą na Edukacji przez ruch
wg Doroty Dziamskiej. Zapraszam do
zapoznania się krótkim opisem metody:
Zachowanie dziecka podczas zabawy, w której może
korzystać swobodnie z naturalnych form
ruchu, jest piękną ilustracją ciągłego odczuwania przyjemności. Dziecko w
zabawie spontanicznie wypowiada się ciałem , krzyczy, cieszy się , czasami
opowiada o swoich przeżyciach.
Ruch rytm i dotyk właściwie wykorzystane w edukacji mogą
stworzyć dziecku wartościowe pole doświadczeń, stymulujących rozwój we
wszystkich obszarach. Każda rytmiczna zabawa w systemie Edukacja przez ruch ma
określoną procedurę ruchu oraz sprecyzowany sposób wzajemnych zachowań dzieci ,
które prowadza do powstania zabawki dydaktycznej, pracy plastycznej.
Aby było łatwiej pociechom przekazać o co chodzi w
dzisiejszych zajęciach zapraszam do obejrzenia filmiku z warsztatów na których
ukazana jest ta metoda
Do dzisiejszej muzykoterapii potrzebujemy dużą kartkę
papieru, koła białe o średnicy ok. 7 cm w ilości w jakiej chcemy wykonać portrety,
Temat zajęć: Rytmiczny portret naszej rodziny
1.
1. Ćwiczenie grafomotoryczne- rytmiczne fale
kreślone na papierze.
a) Zabawę rozpoczynamy od wzięcia
dużej kartki papieru uniesienia jej nad głowę i wykonywania rytmicznego
kołysania- płyną chmurki.
b) Kartkę odkładamy na stół,
bierzemy w obie ręce kredki i zgodnie
ze spokojną muzyką kreślimy w powietrzu fale. Możemy sobie wyobrazić że chcemy
pokolorować niebo.
c) Podchodzimy spokojnym krokiem do stołu i
kreślimy oburącz fale na papierze od lewej do prawej strony. Możemy wykonywać
to ćwiczenie na zmianę każdy członek rodziny
kolejno lub wszyscy razem na swojej części. Cała kartka pokrywa się
falami.
2. 2. Ćwiczenie ruchowe-
a a) Rodzina trzyma w ręce wycięta kółka zgodnie z
ilością osób w rodzinie lub można zwiększyć dodać jeszcze babcię dziadka
zwierzęta i krokiem dostawnym cwałuje
wokół stołu z kółkiem w ręce.
b) Zatrzymanie muzyki-dzieci układają wycięte
kółka na
papierze tak, aby wokół każdej dłoni było dużo miejsca , zmiana znowu
cwał i ułożenie kółka w innym miejscu, znowu cwał i ułożenie w jeszcze innym
miejscu. Jak już cwałowanie z kółkami się znudzi kładziemy kółka na kartce na
tle fal , ważne aby wokół kółka było sporo miejsca.
3. c) Szalony klej- ćwiczenie ruchowe
W rytm wesołej muzyki podajemy
sobie klej „maszerujący klej”- trzymając w dłoni uderzamy klejem rytmicznie o stół,
tak jakby maszerował żołnierz. Podajemy w ten sposób klej następnej osobie i
tak przechodzi on z ręki do ręki. Gdy muzyka się zatrzyma ta osoba która ma
klej przykleja do kartki z tłem z fal jedno kółko.
4. 3. Ćwiczenie – naprzemienne kreślenie rytmicznych
kresek- dziecko trzyma w jednej ręce kredkę ciemno brązową, w drugiej jasno
brązową lub inne kolory. Stajemy przy
przylepionym kółku, i kreślimy naprzemienne kreski od brzegu koła na zewnątrz –
powstają włosy . Na przerwę w muzyce przechodzimy do następnego koła
dorysowujemy nowe włosy.
Zabawa kończy się gdy dojdziemy
znowu do swojego koła.
5. 4. Emocje naszej rodzinki, na koniec dorysowujemy
minki do naszych portretów. Kończymy zajęcia ocieramy czoło , przeciągamy się i
podziwiamy nasze dzieło
Dziękuje za dzisiejsze zajęcia ,
mam nadzieje , że cała rodzina się dobrze bawiła, do usłyszenia za tydzień.
Komentarze
Prześlij komentarz